Heel de wereld wordt wakker – Jaap Robben
30 december 2023

Jaap Robben stelde ‘Heel de wereld wordt wakker’ samen, een verzamelbundel met de 333 mooiste Nederlandse en Vlaamse gedichten voor kinderen, geschreven de voorbije 33 jaren. Sebastiaan Van Doninck zorgde voor prachtige, sfeervolle illustraties. Bijna elk gedicht kreeg een eigen, poëtische illustratie. Deze verbinden de gedichten vloeiend met elkaar. Het boek werd prachtig vormgegeven, inclusief een oranje leeslintje.

In zijn nawoord beschrijft Jaap Robben hoe hij, met hulp van Bart Moeyaert en Bette Westera deze 333 gedichten koos. Ze gingen op zoek naar gedichten met een gelaagdheid, gedichten die iets vertellen wat nog nergens eerder geschreven stond, vernieuwende en originele gedichten.

Er zit een mooie opbouw in het boek. Het bestaat uit vier delen die met de lezer meegroeien, niet alleen in leeftijd, maar vooral ook in leeservaring. Het eerste deel is het meest toegankelijk, met gedichten van o.a. Riet Wille en Hans en Monique Hagen.  De verhaallijnen worden doorheen de verdere delen complexer en rijker, met gedichten van o.a. Edward van de Vendel en Joke van Leeuwen. In het laatste deel komen o.a. Toon Tellegen en Erik van Os aan bod.

‘Heel de wereld wordt wakker’ is een poëzieschat waar jong en oud van kunnen genieten. Joke Van Leeuwen omschreef jeugdpoëzie als literatuur zonder bovenleeftijd. De gedichten in deze bundel bevatten een schoonheid die je als jonge of als ervaren lezer kan blijven waarderen. Lees ze, laat je verrassen, kijk eens met andere ogen en ervaar de verwondering van de wereld rondom je die wakker wordt!

Voor lezers vanaf 6 jaar.