Het monstermeer – Leo Timmers
10 februari 2024

Het monstermeer is een zeer knap geïllustreerd voorleesverhaal over vier eenden, die een groot monsterlijk avontuur beleven. Eén van hen is eend Erik en hem sluit je zo in je hart: een beetje een rare snuiter, maar charmant én moedig.

De vier eenden overwegen een duik in het meer. Eend Erik is er niet gerust op want er zou een monster in het meer zitten. De anderen stellen hem gerust: dat monster, dat is maar een verhaaltje. Maar dan neemt Erik toch een kijkje onder water en kijkt hij recht in de ogen van HET MONSTER. De andere eenden hechten hier geen belang aan; zij zwemmen rustig door, in de overtuiging dat monsters gemeen zijn en alles opeten wat ze tegenkomen. Maar intussen heeft de nieuwsgierige Erik zijn stoute schoenen aangetrokken en gaat hij op ontdekking in die monsterlijke onderwaterwereld. Ook de andere vissen en kikkers zijn benieuwd. Ze ontdekken dat het monster helemaal niet gemeen is. En de drie andere eenden? Die peddelen gedwee door, zichzelf geruststellend dat alles rustig en stil is. De laatste pagina insinueert dat de drie andere eenden het monster ook zullen zien, maar daar stopt het verhaal. En net dat maakt het zo subliem. Je weet als lezer wat er nog zal gebeuren! Maar het staat niet letterlijk in het boek.

Als lezer en kijker werp je een blik op de algengroene onderwaterwereld. Nog voor de eenden het gezien hebben, zie jij op de vijfde pagina een “monster’ met grote tanden onder water zwemmen én zie je de andere vissen en kikkers ervan weg zwemmen. Het contrast tussen die onder- en bovenwaterwereld is grandioos. Het roept een spanning op waar kinderen dol op zijn.

Het Monstermeer is een boek boordevol humor: grinnikjes en lachjes gegarandeerd. In het midden pronkt een uitklappagina van een bijna 1 meter lange onderwaterwereld! Naar de eindeloze details kan je blijven kijken.

Door de gelaagdheid is het boek ook fijn als voorleesverhaal voor grotere kinderen. Over avonturen, over nieuwsgierig zijn, over omgaan met vooroordelen, met angst (voor het onbekende) en met groepsdruk, over het gevaar in de ogen kijken of de andere kant opkijken.

Leren voorspellen wat er zal gebeuren, is een belangrijke strategie om gelaagdheid in verhalen te begrijpen. Laat het Monstermeer ook daar heel wat te bieden hebben.

Een monter prentenboek mét inhoud en grappige details, daar houden we van!

Voorlezen vanaf 3 jaar.