Rekenen voor je leven – Edward van de Vendel en Ionica Smeets
6 januari 2024

Wat een veelzijdig auteur is Edward van de Vendel toch! Na heerlijke stripgedichten (bv. Opa laat zijn tenen zien), grappige poëziebundels (bv. Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt), boeken vol rijke taal voor eerste lezers (bv. Heel heel heel vies boek), ontroerende verhalen (bv. De gelukvinder), prachtige prentenboeken (bv. Het hondje dat Nino niet had)… verscheen in 2021 het unieke boek ‘Rekenen voor je leven’.

Wat gebeurt er als een klas saaie sommen mag vervangen door rekenlessen die met hun eigen leven te maken hebben? De leerlingen uit groep zeven van de Rover Hoepsika-school rekenden een jaar lang met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Elke leerling stelde één vraag die de klas gedurende één week onderzocht. Mano vroeg zich bv. af hoe je alle spelletjes wint waarna de klas leerde over kansberekening. En Sven vroeg zich af of plassen onder de douche echt goed is voor het milieu. Edward van de Vendel en Ionica Smeets vertelden die vindingrijke vragen en verhalen van de leerlingen in 22 hoofdstukken. De wiskundige uitleg werd in heel fijne strips – getekend door Floor de Goede – gegoten.

Dit authentieke boek (in 2022 bekroond met de Zilveren Griffel) is anders dan alle andere boeken. De afwisseling tussen de verhalen over de klasgroep en de strips vol informatie en rekenweetjes werkt. Voor originaliteit verdient dit boek 10 op 10! Het is het perfecte boek voor nieuwsgierige kinderen met een hoofd vol vragen en een hart voor rekenen. Het opzet van het boek (een jaar lang geen saaie rekensommen) zal menig schoolgaand kind een tikkeltje jaloers maken.

Op 15 maart 2023 had ik het geluk Edward van de Vendel aan het werk te horen tijdens een studiedag aan de U.A. Hij gaf een heerlijk betoog over jeugdliteratuur en over hoe hij 1000 keer iemand anders werd door een boek te lezen.

Voor lezers vanaf 10 jaar.