Wees welkom boven op mijn beste hoed – Billiet, van Hest, vander Heyden, Westera
31 december 2023

Wanneer vier dichters van deze tijd achttien onvergetelijke gedichten uit de Nederlandstalige poëziecanon kiezen en daarbij op een verfrissende manier hedendaagse kindergedichten schrijven, geeft dat vonken. Dat is exact wat Daniël BIlliet, Jos van Hest, Gil vander Heyden en Bette Westera bewijzen met het boek ‘Wees welkom boven op mijn beste hoed.’

Die dichters van lang geleden, ze zingen in de taal van toen. Het is geen disco. Maar voor het lied dat ze zongen, doe ik mijn hoedje af, schreef Gil Vander Heyden.

De vier taalcorifeën haalden klassiekers van onder het stof. Deze literaire parels laten zich niet makkelijk lezen en zijn niet altijd even begrijpelijk, vol gedateerde taal en ouderwetse woorden. Jonge mensen en ook veel volwassenen (waaronder ook deze schrijfster) kennen en waarderen ze dan ook niet meer. Door er actuele gedichten bij te schrijven, willen ze tonen dat oude gedichten nog springlevend kunnen zijn, àls ze gelezen worden.

Werkt dit? Ja, dit werkt wonderwel! De auteurs kozen achttien gedichten over uiteenlopende onderwerpen (liefde, oorlog, seizoenen, taal, kind zijn…) en uit diverse tijdsperiodes (gaande van ‘Hebban olla vogala’ uit 1075, over Moederken van Gezelle uit 1891, tot Pogrom van Ed. Hoornik uit 1983).

Het boek bevat bij elk van de achttien meesterwerken vlot geschreven achtergrondinformatie die zeer fijn leest. Soms staan daarbij tips van de auteurs over hoe je het gedicht kan interpreteren of hoe je er mee in de klas aan de slag kan gaan. De auteurs wakkeren nieuwsgierigheid aan, bieden opstapjes om de meesterwerken te bevatten en geven je ‘ogen en oren’ om ze te ervaren en waarderen. Zo proefde ik hoe schoon die oude dichters over de dingen des levens konden schrijven.

De vier nieuwe verzen vormen een mooi klavertje vier rondom elk meesterwerk. Plezierig om te zien hoe elk van de dichters de meesterwerken interpreteerde en hoe verscheiden de vier nieuwe gedichten zijn. Daartussen zitten trouwens ook kanshebbers om ooit klassiekers te worden, zoals het prachtige gedicht Voorbij: Alles gaat voorbij. Langverwachte lentes, zinderende zomers, wervelende herfsten, witgewassen winters, het fantastische gedicht Aanmoediging: Uit die zwartmodder van je bestaan zal, geloof het of geloof het niet, licht omhoog komen, luchtbellen zweven, het originele taalspel in het gedicht Vredesplein: Google zegt me dat ik eerst een eind door de Rampspoedstraat moet lopen, of het grappige vers Papa zag eens pruimen hangen: Wat niet weet, wat niet deert, en jong gedaan is snel geleerd. Wat niemand ziet is niet verkeerd.

De bundel werd mooi vormgegeven met melancholische, sobere potloodtekeningen in voornamelijk rood en blauw van Trui Chielens.

Deze voltreffer is een uniek boek voor ‘het algemene belang’. De leesvaardigheid van onze Vlaamse jeugd gaat zienderogen achteruit. Ze lezen weinig en al zeker geen klassiekers. Het zijn boeken zoals deze die ertoe kunnen bijdragen dat kinderen (en ook volwassenen) op een fijne manier kennismaken met de rijke Nederlandse taalgeschiedenis. Dus beste ouders en leerkrachten: verruim de wereld van je kinderen en leerlingen en lees de gedichten voor, bespreek ze en sta samen versteld van zoveel schoonheid!

Voor lezers vanaf 12 jaar.