Vijf vragen aan Liesbeth
12 november 2023

Al verschillende jaren ben ik op school een trekker van allerlei activiteiten rond lezen. In mijn klas zijn gedichten, verhalen en boeken steeds aanwezig. Er is een enorm mooi aanbod aan rijke kinder- en jeugdboeken. Maar toch bereiken die de kinderen niet altijd. En dat is jammer.

Het onderwijs kan veel meer inzetten op goede kinder- en jeugdliteratuur. Voorlezen, samen lezen, stil lezen… zijn eenvoudige maar heel waardevolle werkvormen om aan leesvaardigheden én leesmotivatie te werken. Mijn kennis – opgedaan vanuit praktijkervaring en opleiding – wil ik graag delen met anderen.

Het is toch ook het vermelden waard dat kinderen goed en graag leren lezen gewoon de taak van het onderwijs is. Als je weet dat goed kunnen lezen een heel belangrijke vaardigheid in onze kennismaatschappij is en dat 1 op 7 volwassenen laaggeletterd is, dan kunnen we als leerkrachten toch niet anders dan er àlles aan doen om van onze leerlingen goede lezers te maken? En dat vergt een krachtig leesbeleid, lezende leerkrachten die rijke boeken binnenbrengen in de klas en véél oefening, in alle leerjaren.

Dat is een héél moeilijke vraag! Woesten van Kris Van Steenberge heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Ook van de prachtige schrijfstijl van Els Beerten ben ik enorm fan. Recent las ik De overlevenden van Alex Schulman en Ik ben er niet van Lieze Spit. Twee boeken die me na het lezen helemaal stil kregen. De voorbije jaren las ik veel kinder- en jeugdboeken maar af en toe sluipt er nog eens een volwassenboek tussen. Zo ben ik net begonnen in Schemerleven van Jaap Robben. Ik heb het gevoel dat dat ook een boek zal worden dat zich in mijn hoofd en mijn hart zal nestelen!

Heb je even? 🙂 Het aanbod aan rijke kinder- en jeugdboeken is enorm! Voor jongere kinderen ben ik fan van alles van Janneke Schotveld en uiteraard van het wonderlijke Misjka van Edward van de Vendel: groots in zijn eenvoud! Voor oudere kinderen is Anna Woltz een echte aanrader.

Bij het ontroerende We moeten je iets vertellen van Marlies Slegers pinkte ik een traantje weg. Ik lees zelf ook heel graag historische verhalen, zoals de boeken van J.C. Van Rijckeghem of van Lida Dijkstra. En niet te vergeten het prachtige non-fictieboek Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen van Joukje Akveld. Dat zou in elke klas uit de derde graad lager onderwijs aanwezig moeten zijn.

Zeker! Patroon van Marco Kunst heeft me echt omver geblazen. Ook Jason Reynolds en Erna Sassen volg ik op de voet. En niet te vergeten: De bijzondere woorden van Gioia van Enrico Galiano. Het boek zit vol onvertaalbare woorden uit andere talen. Daar heb ik erg van genoten. In mijn tienerjaren heb ik zelf weinig gelezen en dat is een gemis geweest.

Een beetje cliché, maar Lampje van Annet Schaap vind ik een heerlijk voorleesverhaal. Ook Alles komt goed, altijd van Kathleen Vereecken las ik meermaals voor wanneer we leerden over de Eerste Wereldoorlog. Een pakkend verhaal! En gedichten, heel veel gedichten! Van Bette Westera, Edward van de Vendel, Joke Van Leeuwen, Erik Van Os… Ook voor onze kinderen thuis lees en las ik veel voor. Toen ze nog kleiner waren, hebben we heel veel prentenboeken van Leo Timmers, Tjibbe Veldkamp, Oliver Jeffers… voorgelezen. Daar genoten we allemaal heel erg van. En Het boek zonder tekeningen van Novak, dat was instant voorleespret! Onze jongste zoon is grote fan van Pluk van de Petteflet. Het boek valt bijna uit elkaar. Zonder overdrijven, ik heb het al meer dan 50 keer voorgelezen. We kennen het bijna van buiten! 🙂 Voor onze oudste zoon lees ik nu Jefferson van J.C. Mourlevat. Wat een heerlijk sprankelend boek! De zoon van de berentemmer van Xavier-Laurent Petit lees ik momenteel voor aan onze middelste zoon.

Interesse?

Interesse om een studiedag, infoavond, workshop, inspiratiedag… te organiseren? Op zoek naar advies rond boeken of (voor)lezen? Neem contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.