Vorming & advies

Ben je op zoek naar boeiende vormingen die de liefde voor lezen aanwakkeren? Zoek niet verder! Bij Vive le Livre verzorgen we interactieve vormingen op het gebied van (voor)lezen, leesbevordering en kinder- en jeugdliteratuur. We staan ook klaar om jullie te voorzien van deskundig advies over alles wat te maken heeft met boeken, (voor)lezen en leesonderwijs. 

Vorming en advies op maat

door gediplomeerd leescoach

Onze vormingen worden altijd op maat gemaakt, zodat ze perfect aansluiten bij de specifieke behoeften en wensen van jouw organisatie. We zijn er om jullie vragen te beantwoorden en jullie te begeleiden naar meer leesmotivatie en leessucces! 

Voor wie?

voor ieder die lezen belangrijk vindt

Vive le Livre richt zich tot kinderdagverblijven, onthaalouders, voor- en naschoolse opvang, scholen, bibliotheken, (groot)ouders, … Alle actoren die met kinderen werken of in contact komen, zijn immers belangrijke partners om boekenliefde uit te dragen en om goed en graag ‘leren lezen’ te bevorderen, ongeacht de leeftijd van het kind.

Mogelijke onderwerpen van vormingen voor…

Ontdek hier voor welke vormingen je bij ons terecht kan. Heb je een specifieke vraag? Neem dan persoonlijk contact op voor advies op maat.

Begeleiders van baby’s en peuters
  • Op welke manier maken we van ons kinderdagverblijf een boeken- en taalrijke (voor)leesomgeving!
  • Interactief voorlezen aan baby’s en peuters. Hoe pakken we dat aan?
  • Kinderdagverblijven en (onthaal)ouders die met rijke boekjes aan de slag gaan, bieden kinderen een belangrijk opstapje naar het latere leren lezen. Hoe kunnen we daar op inspelen?
  • Hoe kunnen we door voor te lezen de woordenschat en het klankbewustzijn van onze kindjes vergroten?
Directie en leerkrachten kleutersschool
  • Door interactief of hardop denkend voor te lezen, leren kleuters een verhaal beter te begrijpen. Hoe pakken we dat aan?
  • Naast verhalenboeken verdienen ook tekstloze,zoek-, speel-, weet- en gedichtenboeken een plekje in de kleuterklas. Hoe worden we wegwijs in het aanbod?
  • Wat hebben we nodig om van de kleuterklas een taal- en leesrijke omgeving vol diversiteit te maken?
  • Door actief met rijke boeken aan de slag te gaan, vergroten we de woordenschat en het klankbewustzijn van onze kleuters. Dit biedt hen een belangrijk ticket naar het verdere leren lezen in de lagere school. Hoe kunnen we dit versterken?
Directie en leerkrachten lagere school
  • Hoe kunnen we als goede leeSkrachten boeken en poëzie doorheen alle vakken inzetten in de klas?
  • Onze school wil graag een krachtig leesbeleid schrijven. Hoe pakken we dat aan?
  • Wat zijn de vijf sleutels voor effectief begrijpend leesonderwijs? Hoe zetten we ze concreet in op onze school?
  • Kunnen we ouders meer betrekken als actieve leespartners en hen het belang van lezen duidelijk maken? 
  • Praten over boeken is erg belangrijk. Hoe voer ik literaire gesprekken met de leerlingen? Hoe geef ik hen de kans om te spreken over wat ze gelezen hebben?
  • Mijn leerlingen zitten maar wat te bladeren in hun leesboek. Hoe kunnen we vrij lezen in de klas versterken en verrijken en de leerlingen leesvaardiger maken? Vergroten we op die manier de leesmotivatie en het leesplezier?
  • Kinderen in de lagere school krijgen veel interesse in de wereld rondom hen. Boeken bieden een venster op de wereld en tonen die wereld in al zijn diversiteit. Kunnen diverse boeken de kinderen helpen om vat te krijgen op de wereld?
  • Welke handvatten kunnen ons helpen om creatief en actief aan de slag gaan met kwalitatieve (bekroonde) jeugdboeken?
  • Mogen strips in de klas? Welke boekengenres bestaan er nog? Bestaat er goede jeugdpoëzie? Hoe zetten we al deze genres in?
  • Bewustzijn, instructie en modelling is erg belangrijk om van leerlingen sterke lezers te maken. Hoe zet ik actief in op leesstrategieën, woordenschat, tekstbegrip…?
Directie en leerkrachten secundaire school
  • Krijgt literatuureducatie meer kans op slagen als vakoverschrijdend met boeken gewerkt wordt?
  • Hoe kan élke leerkracht als leeSkracht boeken en poëzie inzetten in de klas?
  • Het is belangrijk dat jongeren mogelijkheden krijgen om in interactie te gaan over wat er gelezen werd en dat leesopdrachten functioneel zijjn. Op welke manier pakken we dat aan?
  • Kunnen we inspelen op leerlingen met een grote leeshonger?
  • Op welke manier bedden we vrij lezen in in onze schoolwerking?
Bibliotheekmedewerkers
  • Lezers maak je samen! Hoe bouwen we bruggen naar scholen en organisaties in de buurt?
  • Kunnen we ouders actiever betrekken bij onze bibliotheek?
  • Op welke manier kunnen we in onze bib werken aan een sterke leescultuur?
  • Hoe verrijken we het voorleeshalfuurtje in de bib?

Interesse?

Interesse om een studiedag, infoavond, workshop, inspiratiedag… te organiseren? Op zoek naar advies rond boeken of (voor)lezen? Neem contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.